Ekran Zamanının Çocuklarda Duyusal İşleme Etkisi
Son araştırmalara göre, Amerika Ulusal Çocuklar Çalışması verilerine dayanarak, bebekler ve küçük çocuklarda ekran süresi ile duyusal işleme bozuklukları arasında potansiyel bir bağlantı ortaya çıktı. 2011 ile 2014 yılları arasında gerçekleştirilen çalışma, 1,471 çocuğu kapsıyor ve bulgular, aşırı ekran maruziyetinin küçük çocuklarda “duyusal arama,” “duyusal kaçınma” ve “düşük kayıt” gibi davranışların gelişimine katkıda bulunabileceğini gösteriyor.
Çalışma, Küçük Çocuk Duyusal Profil anketinden elde edilen bilgileri kullandı, bu da küçük çocuklardaki duyusal işleme becerilerini değerlendirmek için tasarlanmıştır. Bakıcılar, 12, 18 ve 24 aylarda ekran maruziyetini rapor ettiler ve çocukların duyusal davranışları 33 ayda değerlendirildi.
Bir yaşındaki çocuklar için, birinci yılda herhangi bir ekran süresi, daha sonra düşük kayıtla ilgili duyusal davranışların yüksek yerine tipik olma olasılığını %105 artırdı. 18 aylık çocuklar arasında, günlük ekran süresinin her bir ek saatı, daha sonraki dönemde hem duyusal kaçınma hem de düşük kayıtla ilgili yüksek duyusal davranışları sergileme olasılığını %23 artırdı. İki yaşındakiler arasında ise her gün eklenen her ekstra saat ekran süresi, bir sonraki yıl içinde yüksek duyusal arama, duyusal hassasiyet ve duyusal kaçınma olasılığını %20 artırdı.
Araştırmacılar, yaş, sağlık geçmişi, bakıcı eğitimi ve bakıcılarla oyun süresi gibi çeşitli faktörleri kontrol etmiş olmalarına rağmen, ekran süresinin bu duyusal işleme davranışları için önemli bir faktör olabileceğini belirtiyorlar. Ancak, herhangi bir nedensel ilişkinin olup olmadığını belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır.
Çalışmanın yazarları, bu atipik duyusal işleme davranışlarının, küçük çocuklarda ekran süresi ile ilişkilendirilen sağlık sorunları listesine katılabileceğini, uyku sorunları, dil gelişiminde gecikme, davranış sorunları ve otizm spektrum bozukluğu gibi. Drexel Üniversitesi’nden oftalmolog Dr. Karen Heffler, atipik duyusal işlemenin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) ve otizm gibi popülasyonlarda daha yaygın olduğunu belirtiyor.
DEHB ve otizm için potansiyel etkileri özellikle dikkat çekicidir, çünkü atipik duyusal işleme bu popülasyonlarda hiperaktivite, tahriş, sosyal zorluklar ve otizm spektrum bozukluğundaki tekrarlayan davranışlar gibi çeşitli zorluklarla ilişkilendirilmiştir.
Yüksek ekran süresi ile gelişimsel ve davranışsal sorunlar arasındaki bağlantı düşünüldüğünde, uzmanlar ebeveynlere, iki yaşından küçük çocuklarda ekran süresinin etkilerine dikkat etmelerini ve çeşitli gelişimsel deneyimler için fiziksel aktivite ve hayal gücünü teşvik eden alternatif aktiviteleri düşünmelerini öneriyorlar. Mevcut kılavuzlar zaten iki yaşından önce ekranlardan kaçınılmasını, canlı video görüşmeleri için istisnalar yapılmasını ve 2 ila 5 yaşları arasında günlük ekran süresini yaklaşık bir saatle sınırlamayı önermektedir.
Etiketlendi:
- bilim
Ne düşünüyorsunuz?
Fikrini bilmek güzel. Yorum bırakın.