Chris Caputo, Ekim ayının başlarında Vermont’taki Burlington Uluslararası Havaalanı’nın pistinde durdu ve uzaktaki bulutlara bakarak, küçük bir uçağın 16 günlük yolculuğuna başlamıştı. Binlerce saatlik pilotluk kariyeri boyunca askeri ve ticari uçaklarda görev yapan Caputo, bu sefer farklı bir deneyime hazırlanıyordu. Çünkü kullanacağı uçak, pil ile çalışıyordu.
Tam 16 gün boyunca, Caputo ve meslektaşları Beta Technologies tarafından üretilen CX300 uçağını Doğu Kıyısı boyunca uçurdu. Bu süre içinde yaklaşık yirmi kez mola vererek dinlendiler ve uçağın şarjını gerçekleştirdiler. Yolculukları, Boston, New York ve Washington gibi kalabalık hava sahalarını içeriyordu.
Florida’da sona eren bu yolculuk, Beta Technologies’in ürettiği uçağı ABD Hava Kuvvetleri’ne teslim etmesiyle tamamlandı. Beta, önümüzdeki aylarda uçağı test edecek ve bu deneyim, havacılık sektörünün geleceğine dair önemli bir ipucu sunuyordu.
Caputo, bu görevin ülkeleri ve gezegeni için anlamlı bir katkı olduğunu belirtti ve bu deneyimin bir parçası olmaktan gurur duyduğunu ifade etti.Elektrikli uçaklar uzun süredir bir hayal olarak kalmıştı, ancak batarya teknolojilerindeki gelişmeler ve büyük yatırımlar, kısa mesafeli elektrikli hava seyahatinin gerçekleşmesine olanak tanıdı. Beta Technologies, bu alanda öncü bir rol oynayarak Fidelity, Amazon’un Climate Pledge Fund ve TPG Capital gibi şirketlerden 800 milyon dolardan fazla yatırım aldı.
Şirket, yaklaşık 600 kişiyi istihdam ediyor ve Burlington’da bir seri üretim fabrikası inşa etti. Federal Havacılık İdaresi’nden bekledikleri onayla birlikte, elektrikli uçakları seri üretime geçirmeye hazırlanıyorlar.
İlk uçakları olan CX300, 15 metre kanat açıklığı, geniş kavisli pencereleri ve arka pervanesiyle şık ve fütüristik bir tasarıma sahiptir. Bu uçak, yaklaşık 600 kg kargo taşıyabilmek için tasarlanmıştır. A250, benzer tasarım özelliklerine sahip olacak ancak helikopter gibi iniş ve kalkış yapabilmesi için rotorlarla donatılacak. Şirket, her iki uçağın da ileride yolcu taşıyabileceğini belirtiyor.
Kaliforniya’daki Joby Aviation ve Archer Aviation gibi şirketler de kısa mesafede yolcu taşıyabilen pil ile çalışan uçaklar üzerinde çalışıyor. Bu şirketler, Toyota, Stellantis, United Airlines ve Delta Air Lines gibi büyük yatırımcılardan destek alıyor. Ayrıca, Airbus, Boeing ve Embraer gibi köklü havacılık şirketleri de elektrikli uçak geliştirmek için çalışmalarını sürdürüyorlar.
ABD hükümeti, elektrikli uçak sektörünü destekliyor ve Hava Kuvvetleri, Beta’nın CX300’u dahil olmak üzere çeşitli araçları test ediyor.
‘Güven kazanmayı hedefliyoruz’
Havacılık sektöründe heyecan verici gelişmeler yaşanıyor. Beta Havacılık şirketi, elektrikli uçaklarıyla dikkat çekiyor. Şirketin kurucusu Kyle Clark, Caputo CX300’ün etkileyici özellikleri hakkında konuşarak, geleneksel jetlere nazaran daha sessiz ve hassas olduğunu vurguluyor.
Caputo, FAA sınırlı yetkisi kapsamında Florida’ya doğru CX300’ün uçuşuna izin verildiğini belirtiyor. Elektrikli uçaklar, emisyon üretmeme avantajının yanı sıra kullanımı ve bakımının daha kolay olmasıyla öne çıkıyor. Ancak şu an için pil teknolojisinin sınırlamaları, uçakların kısa mesafeli yolculuklara uygun olduğunu gösteriyor.
AeroDynamic Advisory’nin genel müdürü Kevin Michaels, elektrikli havacılığın şu anda otomobillerin başlangıcındaki gibi zorluklarla karşılaştığını belirtiyor. Ancak geçmişte otomobillerin benzer zorlukları aştığını ve sektörün yolunu bulduğunu söylüyor.
Beta Havacılık, elektrikli uçaklarının sadece varlıklı bireyler ve kritik hizmetler için değil, aynı zamanda nakliye devi UPS ve United Therapeutics gibi büyük şirketler tarafından da desteklendiğini ifade ediyor. Şirket, uçaklarının kargo taşıma, arama-kurtarma ve diğer görevler için kullanılmasını planlayan müşterilere odaklanıyor.
Elektrikli uçaklar, sadece yolcu taşıma konusunda değil, aynı zamanda organ nakli ve kırsal kesimleri birbirine bağlama konusunda da önemli bir rol oynayabilir. Beta’nın CX300’ü, mevcut pistleri kullanarak kargo taşıma konusunda yeni imkânlar sunabilir. Şirket ayrıca, elektrikli uçakları ve diğer taşıtları desteklemek için şarj cihazları ağı kurma çalışmalarını sürdürüyor.
Elektrikli hava taşıtları, gelecekte şehirlerin dışındaki bölgelerde yük ve yolcu taşıma konusunda önemli bir role sahip olabilir. Caputo, “Organ, yük ve diğer taşıma şekilleri üzerinde gerçekten anlamlı bir etkisi olacak, bilhassa unutulduğunu düşündüğümüz kırsal kesimleri yeniden birbirine bağlayacak” diyor.
Ne düşünüyorsunuz?
Fikrini bilmek güzel. Yorum bırakın.