1.250 tarihli Deir el-Medina’da bulunan bu özel ostrakon, antik Mısır’da işçi sınıfının günlük yaşamına ve çalışma koşullarına dair ilginç bir pencere sunuyor. Ostrakon, II. Ramses dönemine ait ve “40. Yıl” olarak etiketlenmiş bir iş kaydını içeriyor. İşçilerin 280 günlük çalışma dönemi boyunca neden işe gelmediklerini açıklayan bir liste sunuyor. Bu kayıt, antik Mısır’daki toplumsal yapı, işçi sınıfının yaşamı ve çalışma koşulları hakkında önemli bilgiler sağlıyor.
Ostrakonun ön yüzünde 40 işçinin ismi ve karşısındaki tarihler bulunurken, her tarihin yanında işçinin o gün neden işe gelmediğini açıklayan kırmızı kelime veya deyimler bulunuyor. Bu nedenler arasında “hasta”, “patronuyla birlikte”, “bira mayalıyor”, “annesini mumyalıyor”, “akrep ısırdı” gibi çeşitli mazeretler yer alıyor. Hastalık, özellikle “göz rahatsızlığı” ve “akrep sokması” gibi rahatsızlıklar, devamsızlığın en sık nedenlerindendir. Ayrıca, işçilerin patronları için özel işler yapmak üzere işten izin aldıkları da sıkça kaydedilmiştir.
Bu ostrakon, günlük çalışma kayıtlarının daha küçük taşlara yazıldığı ve daha sonra bu büyük kayda aktarıldığı bir işleyişi yansıtıyor gibi görünüyor. 280 günlük bir dönemi kapsayan bu kayıtlarda, yalnızca 70 günün tam iş günü olduğu göze çarpıyor. Bu, antik Mısır’daki işçilerin sık sık işten uzak kaldığını ve çeşitli nedenlerle çalışmalarının engellendiğini gösteriyor.
Ostrakon aynı zamanda Deir el-Medina’da yaşayan insanların sosyal yapısına da ışık tutuyor. İşçilerin isimleri ve görevleri üzerinden, bu antik topluluğun iç dinamikleri ve organizasyonu hakkında önemli bilgiler sunuyor. Örneğin, Pennub’un “hasta Aapheti’ye baktığı” nedeniyle işten izinli olduğu anlaşılıyor. Qenherkhepshef ise diğer yerlerde “katip” olarak anılıyor, bu da onun belirli bir görevi olduğunu gösteriyor.
Bu nadir belge, antik Mısır’da işçi sınıfının yaşamını ve çalışma koşullarını anlamamıza yardımcı oluyor ve tarih öğrencileri ve arkeologlar için büyük bir öneme sahip. British Museum’da sergileniyor ve tarihi bir belge olarak büyük ilgi çekiyor, çünkü antik dönemin günlük yaşamına ve toplumsal yapısına dair nadir bir pencere sunuyor.
Ön yüzde yer alan Hiyeratik yazıya göre:
- Penduauu: Baharın 1. ayı, 14. günü (Khonsu ile içmek)
- Hornefer: Kışın 2. ayı 13. gün-17. gün (Patronuyla)
- Hornefer: Yazın 2. ayı 10. günü (Hasta)
- Sawadjyt: Baharın 3. ayı 23. gün-24. günü (Patronuyla), Baharın 4. ayı 16. gün (Kızının kanaması vardı), Kışın 1. ayı 14. gün-15. gün (Tanrıya adak), Kışın 1. ayı 24. gün-25. gün (Babası için libasyon), 26. gün-28. gün (Patronuyla)
- Sawadjyt: Yazın 2. ayı 14. Gün (Patronuyla)
- Horemwia: Baharın 3. ayı 21. gün-22. gün (Patronuyla), Kışın 2. ayı, 8. gün (Bira mayalıyor), Yazın 3. ayı 17. gün-21. gün (Hasta), Yazın 2. ayı 4. gün (Patronuyla)
- Horemwia: Yazın 4. ayı 4. gün-7. gün (Hasta)
- Amennakht: Baharın 4. ayı 15. gün-17. gün (Patronuyla), Kışın 3. ayı 18. gün (Bira mayalıyor), Yazın 2. ayı 4. gün (Patronuyla), Yazın 3. ayı 7. gün-8. gün (Patronuyla), Yazın 3. ayı 24. gün-26. gün (Patronuyla)
- Wadjmose: Kışın 4. ayı 23. gün (Kızının kanaması vardı), Yazın 4. ayı 6. gün (Evini inşa ediyor)
- Nebamentet: Hehnekhu: Yazın 1. ayı 16. gün-17. gün (Patronuyla), Yazın 2. ayı 7. gün-8. gün (Annesini mumyalıyor)
- Nakhy: Baharın 1. ayı 14. gün-15. gün (Patronuyla)
- Nakhtmin: Kışın 1. ayı 25. gün (Libasyon), Kışın 2. ayı 7. gün (Katip için taş alıyor), Kışın 3. ayı 27. gün (Eşinin kanaması vardı)
- Pennub: Baharın 3. ayı 21. gün-24. gün (Aapehti ile birlikte), Kışın 2. ayı 7. gün-8. gün (Katip için taş alıp getiriyor), 23. gün-24. gün (Katiple birlikte), Kışın 3. ayı 28. gün (Bira mayalıyor), Kışın 4. ayı 24. gün-25. gün (Annesi hasta)
- Aapehti: Baharın 3. ayı 21. gün-22. gün-23. gün-24. gün (Hasta), Baharın 4. ayı 7. gün-8. gün (Hasta), 15. gün-16. gün (Hasta), Kışın 1. ayı 14. gün (Tanrıya adak), Kışın 1. ayı 17. gün-18. gün (Hasta), Yazın 1. ayı 27. gün (Hasta)
- Khaemtir: Baharın 3. ayı 21. gün-24. gün (Patronuyla), Kışın 1. ayı 18. gün (Bira mayalıyor), Yazın 3. ayı 8. gün (Hasta)
- Amenmose: Kışın 2. ayı 8. günü (Bira mayalıyor)
- Anuy: Kışın 1. ayı 24. gün (Katip için taş alıp getiriyor), Kışın 3. ayı 28. gün (Bira mayalıyor)
- Wennefer: Kışın 1. ayı 14. gün (Tanrıya adak), Yazın 4. ayı 4. gün (Tanrıya adak)
- Buqentuf: Kışın 1. ayı 17. gün (Patronuyla), Kışın 1. ayı 18. gün (Bira mayalıyor), Yazın 2. ayı 6. gün-8. gün (Annesini mumyalıyor)
- Manninakhtef Huy: Kışın 1. ayı 17. gün -18. gün (Bira mayalıyor), Kışın 2. ayı 17. gün (Bira mayalıyor), Kışın 3. ayı 27. gün-28. gün (Patronuyla), Kışın 4. ayı 3. gün-8. gün (Patronuyla)
- Huy: Kışın 4. ayı 24. gün-26. gün (Patronuyla), Baharın 3. ayı 21. gün-24. gün (Hasta), Baharın 4. ayı 7. gün-8. gün (Hasta), Kışın 1. ayı 24. gün (Hasta), Kışın 2. ayı 8. gün (Bira mayalıyor), Yazın 2. ayı 8. gün (Bira mayalıyor)
- Paherypedjet: Baharın 3. ayı 21. gün-24. gün (Aapehti ile), Baharın 4. ayı 7. gün-8. gün (Aapehti ile), 15. gün-17. gün (Aapehti ile), Kışın 1. ayı 14. gün (Tanrıya adak), Kışın 3. ayı 25. gün-27. gün (Khons’un tedavisi), Yazın 1. ayı 25. gün-27. gün (Katibin eşine tedavi), Yazın 2. ayı 2. gün-8. gün (Katibin eşine tedavi), Yazın 3. ayı 3. gün (Khons’un tedavisi), 17. gün-18. gün (Horemwia ile birlikte), 21. gün (Horemwia ile birlikte), Yazın 4. ayı 24. gün (Hasta), Baharın 1. ayı 15. gün-16. gün (?) (Hasta)
Arka yüzde yer alan Hiyeratik yazıya göre:
- Huynefer: Kışın 2. ayı 7. gün-8. gün (Hasta), Yazın 3. ayı 3. günü-5. günü (Gözü acıyor), 7. gün-8. gün (Hasta)
- Amenemwia: Kışın 1. ayı 15. gün (Hormose’yi mumyalıyor), Kışın 2. ayı 7. gün (İzinli), Kışın 2. ayı 8. gün (Bira mayalıyor), 16. gün (Kapıyı tamir ediyor), 23. gün-24. gün (Hasta), Kışın 3. ayı 6. gün (Annesini mumyalıyor)
- Inhurkhawy: Baharın 4. ayı 17. günü (Eşinin kanaması vardı)
- Neferabu: Baharın 4. ayı 15. gün (Kızının kanaması vardı), Yazın 2. ayı 7. gün (Kardeşini mumyalıyor), 8. gün (Kardeşi için libasyon), Yazın 4. ayı 26. gün (Eşinin kanaması vardı)
- Paser: Kışın 1. ayı 25. gün (Oğlu için libasyon), Yazın 1. ayı 27. gün (Bira mayalıyor), Yazın 2. ayı 14. gün-15. gün (Hasta)
- Pakhuru: Yazın 4. ayı, 4. gün-7. gün (Hasta)
- Seba: Baharın 4. ayı 17. günü (Akrep ısırdı), Kışın 1. ayı 25. günü (Hasta), Kışın 4. ayı 8. günü (Eşinin kanaması vardı), Yazın 1. ayı 25. gün,-27. gün (Hasta), Yazın 2. ayı 2. gün-7. gün (Hasta)
- Neferemsenut: Kışın 2. ayı 7. günü (Hasta)
- Simut: Kışın 1. ayı 18. gün (İzinli), Kışın 1. ayı 25. gün (Eşinin kanaması vardı), Kışın 4. ayı 23. günü (Eşinin kanaması vardı)
- Khons: Baharın 4. ayı 7. gün (Hasta), Kışın 3. ayı 25. gün-28. gün (Hasta), Kışın 4. ayı 8. gün (Tanrısı ile birlikte), Yazın 4. ayı 26. gün (Hasta)
- Inuy: Kışın 1. ayı 24. gün (Qenherkhepshef için taş topluyor), Kışın 2. ayı, 17. gün (Katip ile izinli)
- Sunero: Kışın 2. ayı 8. gün (Bira mayalıyor), Yazın 2. ayı 2. gün-8. gün (Hasta)
- Nebenmaat: Yazın 3. ayı 21. gün-(Hasta), Yazın 4. ayı 4. gün-8. gün (Hasta), 24. gün-26. gün (Hasta)
- Merwaset: Kışın 2. ayı 17. gün (Bira mayalıyor), Yazın 3. ayı 5. gün-8. gün (Hasta), 17. gün (Hasta), 18. gün (Patronuyla)
- Ramose: Kışın 2. ayı 14. gün-15. gün (Hasta), Yazın 2. ayı 2. gün (Oğlunun yasını tutuyor), 3. gün (Hasta)
- Bakenmut: Kışın 2. ayı 7. gün (Katip için taş alıyor)
- Rahotep: Kışın 1. ayı 14. gün (Tanrıya adak), Kışın 4. ayı 25. gün (Kızının kanaması var), Yazın 2. ayı 5. gün-8. gün (Oğlunu mumyalıyor), Yazın 4. ayı 7. gün-8. gün (Katip ile birlikte)
- Iierniutef: Kışın 2. ayı 8. gün (İzinli), Kışın 2. ayı 17. gün (Katip ile birlikte), Kışın 2. ayı 23. gün (Hasta), Kışın 3. ayı 27. gün (Katip ile birlikte), 28. gün (İzinli), Kışın 4. ayı, 8. gün (Katip ile birlikte)
- Nakhtamun: Kışın 1. ayı 18. gün (Bira mayalıyor), Kışın 1. ayı 25. gün (Patronuyla), Kışın 2. ayı, 13. gün-18. gün (Patronuyla), 24. gün (Patronuyla), Kışın 3. ayı 25. gün-28. gün (Patronuyla), Kışın 4. ayı 8. gün (Katiple birlikte), Yazın 1. ayı 16. gün-17. gün (Gözü acıyor), Yazın 1. ayı 25. gün-27. gün (Hasta), Yazın 3. ayı 21. gün (Patronuyla)
Etiketlendi:
- Kültür
Önceki Yazı
Ne düşünüyorsunuz?
Fikrini bilmek güzel. Yorum bırakın.