Bankanız Size Mesaj Attı mı Yoksa Attı mı ?
Banka müşterileri, mesajlaşma dolandırıcılıklarının daha inandırıcı hale gelmesiyle kendilerini korumayı öğrenebilirler. Bilinmeyen bir numaradan bir metin mesajı alırsınız ve mesaj bankanız olduğunu iddia eder. Mesaj, hesabınızda şüpheli bir etkinlik tespit edildiğini belirtir ve kimliğinizi doğrulamak için bir bağlantıya tıklamanızı ister.
Paniklersiniz. Sorunu hemen çözmek istersiniz, bu yüzden bağlantıya tıklar ve kişisel bilgilerinizi girersiniz. Bir sonraki anda, bir yabancının banka hesabınıza erişimi vardır.
Metin mesajı dolandırıcılıkları (ayrıca “smishing” olarak da adlandırılır) daha da sofistike hale geliyor. Siber suçlular artık bankanız gibi güvenilir kaynaklardan gelen inandırıcı mesajlar oluşturmak için yapay zekaya kolayca erişebiliyorlar. FBI’ın son İnternet Suçları Raporu, 2023 yılında 298,878 phishing dolandırıcılığı şikayetinin neredeyse 19 milyon dolarlık zarara yol açtığını bulmuştur.
Sahte metinler tehlikeli dolandırıcılıklar olmasına rağmen, bankalardan gelen gerçek bildirimler, kontrol hesabınızda düşük bir bakiyeniz olduğunda veya kredi kartınızda yüksek bir bakiye olduğunda sizi bilgilendirmek için yararlı olabilir. Bankanızdan gelen bir metin mesajının gerçek olup olmadığını nasıl anlarsınız? Sahte metin mesajlarını tespit etme ipuçları ve bir phishing dolandırıcılığına maruz kalırsanız nasıl rapor edeceğiniz hakkında ipuçları için okumaya devam edin.
Daha fazla para ipucu için ucuz uçak bileti almanın en iyi zamanını öğrenin ve vergiyle ilgili kimlik hırsızlığını durdurmanın yollarını öğrenin.
“Eğer bankanızdan bir mesaj alırsanız yapmanız gereken ilk şey nedir?”
İlk olarak, bankanızdan metin mesajları almayı kabul edip etmediğinizi düşünün. Better Business Bureau’ın PR ve sosyal medya direktörü Melanie McGovern şöyle diyor: “Bankalar, eğer onaylamışsanız size metin mesajları göndereceklerdir.”
Bankanızdan metin bildirimlerini almaya onay verip vermediğinizden emin değilseniz, resmi web sitesinden banka hesabınıza giriş yapın ve kişisel profiliniz veya ayarlarınız aracılığıyla iletişim tercihlerinizi kontrol edin. Metin mesajları için ayarlar genellikle “Teslim Ayarları”, “Uyarılar” veya “Bildirimler” altında olabilir.
Eğer metin bildirimlerini etkinleştirmediyseniz, şüpheli olun: Bankanızdan olduğu iddia edilen mesaj neredeyse kesinlikle bir dolandırıcılıktır ve bunu bankanıza ve FTC’ye rapor etmelisiniz.
Eğer metin bildirimlerini etkinleştirdiyseniz, metin mesajının gerçek olup olmadığını belirlemek için daha fazla çaba harcamanız gerekecek.
Banka mesajlarınızın gerçek olup olmadığını nasıl anlayabilirsiniz?
Bankanızdan metin mesajları almayı kabul ettiyseniz, bankacılıkla ilgili bir metnin meşru olup olmadığını belirlemenize yardımcı olabilecek bazı kırmızı bayraklar bulunmaktadır.
Öncelikle, bankalar asla metin mesajları aracılığıyla kişisel veya gizli bilgi istemez. Bir mesaj PIN kodunuzu, çevrimiçi kimlik bilgilerinizi veya diğer hesap bilgilerinizi sormak istiyorsa, mesajı görmezden gelin ve bankanıza ve Federal Ticaret Komisyonu’na bildirin.
Çoğu banka, güvenlik veya gizlilik sayfasında politikalarını açıklama konusunda dikkatli davranır. Bank of America, “asla kişisel veya hesap bilgilerinizi isteyen bir metin, e-posta veya arama yapmayacaklarını” belirtmektedir. Bankalar ayrıca kimliğinizi doğrulamanızı istemeyeceklerdir.
İkinci olarak, aciliyet iddialarına dikkat edin. Dolandırıcı mesajlar genellikle insanları hızlı hareket etmeleri zorlamaya çalışırlar. McGovern, “hemen paniklemenizi ve harekete geçmenizi bekliyorlar. Özellikle bir banka adı görürseniz.” diyor.
Üçüncü olarak, bankanızın resmi web sitesine benzer ancak biraz farklı olan bağlantılara dikkat edin, örneğin ek bir tire veya .com yerine .info alan adı uzantısını kullanma gibi.
Smishing mesajları ayrıca size para göndermenizi veya alışveriş yapmanızı isteyebilir – bankalar asla size metin mesajı aracılığıyla para transferi yapmanızı istemez. Ayrıca, gerçek olamayacak kadar iyi görünen mesajlara dikkat edin – bankanız size bilmediğiniz bir yarışmaya katıldığınızı bile bilmediğiniz bir ödül duyurusu göndermez.
Amerikan Bankacılar Birliği tarafından desteklenen eğitim sitesi “Bankalar Bunu Asla Sormaz” daha fazla bankacılıkla ilgili smishing dolandırıcılıklarından kaçınma ipuçları içerir.
Bankamdan geldiği görünen bir metin mesajına nasıl yanıt vermem gerekir?
Bankanızdan gelen mesaj ne söylerse söylesin, her şeyden önce herhangi bir şey yapmadan doğrudan bankanızla iletişime geçmek en iyisidir. McGovern, “bankanızı kartınızın arkasındaki numaradan veya resmi web sitesindeki numaradan aramanız gerektiğini” belirtiyor.
Ayrıca “gönderdikleri bağlantıya asla tıklamamanızı” tavsiye ediyor. Gerekli URL’lere her zaman düzenli banka web siteniz aracılığıyla ulaşabilmelisiniz.
Aslında, bankanızdan gelen herhangi bir metin mesajıyla etkileşime geçmeye gerek yoktur. Herhangi bir gereken işlemi bankanızı arayarak veya web sitesini ziyaret ederek yapabilirsiniz.
Bankacılık dolandırıcılığına dair bir metin mesajı aldıysanız, öncelikle mesajı raporlama amaçları için ekran görüntüsü alın ve ardından mesajı silin – kazara etkileşime girmek istemezsiniz.
Ardından, şüpheli metin mesajını hem bankanıza hem de FTC’ye bildirin. Eğer metin mesajına herhangi bir şekilde müdahale etmediyseniz, bankanıza e-posta gönderin veya bilgiyi onlara arayarak iletin.
Eğer metin mesajıyla herhangi bir etkileşimde bulunduysanız, örneğin bir bağlantıya tıkladıysanız veya cevapladıysanız, bankanızın hemen dolandırıcılık veya güvenlik sorunları için telefon numarasını aramaktan çekinmeyin.
Unutmayın, bankanızdan gelen metin mesajlarına cevap vermeniz veya herhangi bir linke tıklamanız gerekmez, hatta gerçek olsalar bile. Güvenliği ön planda tutmak için bir metin mesajı aldığınızda bankanızı arayın veya web sitesini ziyaret edin, böylece hesaplarınızı korumuş olursunuz.
Önceki Yazı
Ne düşünüyorsunuz?
Fikrini bilmek güzel. Yorum bırakın.