AI Destekli Arama Motoru Perplexity Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey
Son birkaç ayda oldukça ilgi gören Perplexity, yatırımcılardan 74 milyon dolarlık fon topladığını yeni duyurdu. Birçok kişi, en popüler arama motoru olan Google’ı geçeceğine bahse giriyor. İşte hakkında bilmeniz gereken her şey.
Perplexity Nasıl Giriş Yaptı
2022’de bir eski OpenAI çalışanı tarafından kurulan Perplexity, yaklaşık iki yıl içinde ayda 10 milyon aktif kullanıcıya ulaştı. Google’ın devasa 1 milyar kullanıcı tabanına kıyasla sadece küçük bir iz bıraksa da, Amazon’un Jeff Bezos’u ve AI donanım üreticisi Nvidia gibi büyük yatırımcıların dikkatini çekti. Gerçekten de, yıllardır bir arama motoru startup’ı tarafından toplanan en fazla miktarı elde etmişler ve şu anda 520 milyon dolar değerinde.
Peki, onu bu kadar özel kılan şey ne?
Kendi sözleriyle, sundukları reklamsız deneyim. “Perplexity, bilgi aramanın, reklam etkisinden uzak, doğrudan, verimli bir deneyim olması üzerine kuruldu,” şeklinde belirtiyorlar
Google’ı benzer bir strateji kullanarak tahtından indirmeye çalışan ilk yeni arama motoru bu değil. Reklamsız bir motor olan Neeva, 2019’da başlatıldı ve lansmandan kısa süre sonra 500K aktif aylık kullanıcıya ulaştı ama 2022’de kullanıcı kazanmakta zorlanınca sonunda kapandı.
Google ve Bing gibi arama motorlarını kullanmanın en büyük dezavantajlarından biri, sponsorlu içeriklerdir. Ürün A’yı mı arıyorsunuz? Ona ulaşmadan önce, muhtemelen rakiplerinden 5 ila 10 reklam göreceksiniz. Tam olarak ne aradığınızı biliyorsanız, bu, bir tüketici olarak oldukça sinir bozucu bir deneyim olabilir.
İnsanlar ayrıca Google’ın algoritmasından ve düşük kaliteli web sitelerini ayırt etme konusundaki yetersizliğinden de şikayet ediyor. Perplexity, karmaşayı kesip kullanıcılara sorularının en doğru cevaplarını verme amacındadır.
Perplexity Nasıl Çalışır ?
Perplexity’i, Google ve ChatGPT’nin bir karışımı gibi düşünün. Sorularınıza cevaplar aramak için webi tarayabilir, muzlu ekmek tarifi veya emlak sektöründeki piyasa eğilimlerini inceleyebilir, veya belgeleri özetleyerek, kopya oluşturarak ve verileri analiz ederek bir asistan olarak hizmet verebilir.
Web uygulaması, OpenAI’nin GPT-3.5’ı tarafından desteklenen ücretsiz bir sürüm sunuyor ama pro sürümü GPT-4, Claude 2 ve Mistral’ın Le Large modelleri ile daha güçlü seçenekler sunuyor. Perplexity’nin kendi modeli de var.
ChatGPT’ye benzer şekilde, önceki konuşmalardan öğrenen ve anlayabilen bir sohbet robotu var.
Ana Özellikleri:
- Yanlışlıkları işaretleme.
- Reddit ve YouTube gibi belirli kaynaklara göre aramaları daraltma.
- Dilinizi ve çıktı formatınızı ayarlamak için AI profilinizi özelleştirme.
Perplexity mi Google mı Daha İyi?
Hangisinin daha iyi olduğu ne yapmaya çalıştığınıza bağlı. Perplexity’nin en büyük avantajı, gerçek zamanlı bilgileri toplayabilme ve bunları kaynak bağlantıları, ilgili medya ve ilgili konularla birlikte bilgiye dönüştürebilme yeteneğidir.
Since the launch of AI I have transitioned close to half of my googles searches to Perplexity.
The app is amazing and pretty intuitive. It takes some time to get used to but the quality of results is night and day.
No more ad supported spam— Zack Cox (@ZackCox_) March 25, 2024
Perplexity, sorunun özüne iner ve sonuçlara dayanarak takip soruları sorabilmenizi sağlar. Örneğin, hem Google hem de Perplexity’de “Konya’daki en iyi oteller” sorusunu aradık.
Google’ın SERP’indeki en üst sonuç, kullanıcıların tarih, bütçe, derecelendirme ve daha fazlasına göre seçenekleri bulup filtrelemelerini sağlayan otel bulucu kutusudur. Perplexity ise daha basittir. Perplexity, Trip Advisor ve Travel Noire da dahil olmak üzere 5 kaynakla, her bir otelin kısa bir açıklamasıyla en iyi otellerin bir listesini sunar.
Google kadar popüler veya güçlü olmayabilir ama başarısı, Google’ın arama yaklaşımını değiştirmesini sağlayabilir.
Etiketlendi:
- Yapay Zeka
Ne düşünüyorsunuz?
Fikrini bilmek güzel. Yorum bırakın.